понеделник, 22 юни 2020 г.

Глави за прозрение на истината Джан Бодуан

42. Част Втора (Продължение)

Стих 58 

И

В деянието, скрито в началото на Пътя, трудно хората него ще видят;
Достигнато недеянието вече, всички начала сега са познати.
Гледай на недеянието вече ти, като на първостепенна тайна;
Как да разбереш, че деянието представлява неговата основа.

Деяние (Йоу Дзуо) - това е синоним на У Вей. От една страна, това е полагащата цели деятелност на човека, свидетелстваща отстъпление от Дао, а от друга - действие на самото Дао, като принцип, проявлението му в нещата и направляващо ги. В терминологията на Глави за прозрение на истината под деяние се разбира „Подхранване на жизненост“ (Сиу Мин), а под недеяние - „Подхранване на природната същност“ (Сиу Син) - виж коментарите към стих 9-ти на I част.

Вътрешната алхимия в началото учи да се създава „трисъставна отвара“ (Сан Пин Да Яо), т. е. за сливането на двойствените пневми от три рода, даващи началото на еликсира - на златото и цинобъра.





После следват упражнения по „улавяне на изначалното“ (Бао Юен), „съзерцание - актуализацията на сърцето и хранене на Единствения“ (Цун Син Шоу И) и т. н., т. е. медитативна практика, свързана не с регулацията на пневмите в тялото, а с психическа деятелност в духа на религиозната практика на будистките съзерцатели. От друга страна даоската Йога представлява именно това, което Джан Бодуан назовава „едновременно подхранване на природната същност и жизненост“ (Син Мин Шуан Сиу) или „път на светите безсмъртни“ (Шън Сян Дао).

В този вид, подхранването на жизнеността по време предшества подхранването на природната същност, представляващо нейната основа; като храненето на природната същност в бъдеще се явява causa finalis на устремения даоски адепт, като сякаш логически предшества подхранването на жизнеността, без да се явява самооценим и считащ се само за подготвителен етап на великата тайна на Истинното Съкровено.

Така и в това учение на Джан Бодуан е отразен принципа на хармонизацията на противоположностите и техния непрекъснат кръговрат, взаимопреход, когато краят следва началото и началото следва края. Принцип имащ свой архетип в онтологическото учение на Джан 1 на Дао Дъ Дзин, най-вече добре изложен в предишния стих 57 (41).

На дадения стих съответства хексаграмата Увеличаване (И) (За нея вижте стих 57 (41)).



                      Евгений Торчинов 
                      Джан Бо-дуань
                      Главы о прозрение истины
                      (линк към произведението)



Няма коментари:

Публикуване на коментар