37. Част Втора (Продължение)
Образът, който е скрит в хексаграмите, знай, е само външен облик;
Ако ти всъщност го постигнеш, забрави за думите, сам смисълът му теб ще те просвети.
Но заблудените хора в последно време зацапаха образите с мръсотия:
Следвайки начертаването на хексаграмите и техните пневми, да летят и изпаряват те възнамериха.
Това четиристишие подробно развива мисълта на заключителните думи на предишното. В него има съвършено очевидна критика по адрес на школата „И-дзинисти - нумеролози“ (Сян Шу Дзя), склонни да се впуснат в отвлечена спекулация, изхождайки от начертаването на триграмите или хексаграмите и гледайки в самия начертан техен дълбок смисъл.
Джан Бодуан в противовес на това утвърждава, че висшето разбиране на образа на „Книгата на промените“ се заключва във възприятието на символите или знаците, указващи различните състояния на пневмите - Ци, енергията, силата и фазите на процеса на вътрешната алхимия. За научилия регулирането на пневмите, постигнал го, образът на „Книгата на промените“ вече не е необходим. Следователно, И-дзиновската символика за Джан Бодуан, по същество, се явява само удобен начин за описание на вътрешния алхимичен процес.
На стиха съответства хексаграмата „Домашните“ (Дзя Жън), състояща се от триграмите Ли и Сюн.
Няма коментари:
Публикуване на коментар