петък, 19 юни 2020 г.

Глави за прозрение на истината Джан Бодуан

38. Част Втора (Продължение)

Стих 54

Свой ред неприложим имат Небе и Земя, напълненост и пустота;
Който може да вникне в смисъла на Си и Сяо, Пружината може той да познае.
Тогава от самосебе си понятна ще му стане причината за появяването на Гън и Дзя,
Убити всичко три трупа в тоз час ще бъдат; той Пътя на Дао, безспорно ще намери.

Понятията „напълненост“ (Ин) и „пустота“ (Сю) имат сложно значение. В най-общи линии първото от тях означава период на растеж на Ян, а второто - период на намаляване на Ян и нарастване на Ин. Така времето до обяд ще бъде време на напълненост, а времето следобед - време на пустота. Или времето от новолуние до пълнолуние ще бъде време на пълнота, а времето от пълнолуние до новолуние - на пустота. Същото се отнася и за пролетта и лятото, от една страна, и за есента и зимата - от друга.

Такъв е и смисълът на знаците Сяо и Си. Първият се съотнася с растящия Ян (от цикличния знак Дзъ до Съ), а втория - с растящ Ин (от знаците У до знака Хай). Равновесието на тези тенденции, техния порядък на редуване, или законът на редуването им се нарича Пружина (или „Небесна Пружина“ Тиен Дзи).

Циклическия Дзя (първият по десетичния цикъл на системта, за разлика от предишния по-горе, който е по дванадесетичния цикъл по китайската система за летороене) се съотнася със стихията Дърво (Изток, раждане, живот), а знакът Гън (седмия знак) се съотнася със стихията Метал (спад, смърт).

„Трите трупа“ (Сан Ши) или „три червея“ (Сан Чун) - това е разрушителна тенденция в човешкия организъм, неизбежно водеща човека към смърт. Даосите смятат, че те са във вид на духове, паразитиращи в „киноварните полета“ (Дан Тиен) и изсмукващи янскта пневма, енергия, превръщайки я в инска.

Общият смисъл на това четиристишие се заключава в това, че адепта на вътрешната алхимия следва да регулира процеса на взаимопрехода на Ян Ци и Ин Ци и използванто инските и янски енергии за преодоляването на Ин Ци, и създаването на новото безсмъртно тяло от едни янски енергии. Умението на адепта да контролира пневмите е длъжно, по учението на даосите, да доведе до преодоляването на тази смъртоносна тенденция, като първо условие за придвижване по пътя на безсмъртните.



Трите трупа (трите червея)



На стиха съответства хексаграмата „Опозиция“ (Куй), състояща се от триграмите Дуй и Ли.



                      Евгений Торчинов 
                      Джан Бо-дуань
                      Главы о прозрение истины
                      (линк към произведението)

Няма коментари:

Публикуване на коментар