петък, 19 юни 2020 г.

Глави за прозрение на истината Джан Бодуан


39. Част Втора (Продължение)

Стих 55




Непременно следва да се намери духа на долината, вечно безсмъртен;
На съкровената женственост опирайки се, трябва да се положи корен, основа.
Завърнало се истинното семе отново в покоя на жълтото злато,
Тогава зрънцето сияеща перла навеки теб не ще те изостави.

Първите две строфи представляват свой видоизменен вариант на цитата от Джан 6 от Дао Дъ Дзин: „Духът на долината е безсмъртен. Назовават го женственост съкровена.“ Този фрагмент от Дао Дъ Дзин, свързан с митологията  Дао - женственото, Дао - майката, е особено характерен за този паметник. Първият йероглиф (Гу, „долина“, „дълбина“); също така е символ на женски, божествен, което се обсъжда в няколко коментария, като замяна на йероглифа Ян („подранване“, „израстване“). Тогава тук за даоската техника „храната на живота“ (Ян Шън), или, отчитайки онтологическия характер на дадения текст, за Дао се говори, като за майка кърмилница на всичко. Съгласно повечето коментарии, Дао е назовано долина, защото подобно на долина, дълбина, то е пусто и всеобемащо, при това че склоновете му са - Ин Ци и Ян Ци. Само Дао - е като линия между тях, техен източник и предел. В алхимическата традиция йероглифът „съкровена женственост“ (Сюен Пин, иначе казано - „съкровена самка“) се разбира, като еднородни членове, а не като определение и определяемо. Под съкровена (тъмна, черна) се означава Небе и съответно Ян Ци, а под женственост - Земя и Ин Ци. Духът на долината - това е Дао, като „изначален дух“ (Юен Шън), корен и източник на Ин Ци и Ян Ци, които на свой ред се явават корени на всичко съществуващо. Истинното семе (истинната есенция, Джън Дзин) - е истинната същност на енергиите Ин и Ян. „Покой на жълтото злато“ (Хуан Дзин Ши) - е още едно название на жълтия двор - средното киноварно поле. Следователно тук става въпрос за направлението на истинната същност Ин Ци и Ян Ци в жълтия двор, където те съединявайки се, пораждат „сияещата перла“ (Мин Джу) - още един синоним на безсмъртния зародиш. Неговото наличие в тялото на адепта, съгласно вътрешната алхимия, е достатъчно за постигане на земно безсмъртие, за което не е нужно обезателно пълна трансформация на тялото на адепта, или създаване на ново тяло.

Цялото четиристишие се явява превъзходна илюстрация на даоското учение по подобие на микро- и макрокосмоса (космическото съкровено и женствено се съотнася с Ин Ци и Ян Ци в човешкото тяло и т. н.).

На стиха съответства хексаграмата „Препятствие“ (Дзян), състояща се от триграмите Гън и Кан.

 

                      Евгений Торчинов 
                      Джан Бо-дуань
                      Главы о прозрение истины
                      (линк към произведението)

Няма коментари:

Публикуване на коментар