неделя, 21 юни 2020 г.

Глави за прозрение на истината Джан Бодуан

41. Част Втора (Продължение)

Стих 57


Техните имена са различни, но заедно те ще се родят - тези слова малцина ще ги разберат.
„Тези две - Съкровено и отново съкровено“ - това е насъщната Пружина.
Този, който жизнеността си пази, тялото допълва, ясно трябва да разбере хексаграмите „Увеличаване“ и „Умаляване“.
Еликсирът на пурпурното злато и цинобъра е най-съвършено духовен и удивителен.








Това четиристишие съответства на И-Дзиновската символика в „Глави за прозрение на истината“ на 41-ва хексаграма от „Книгата на промените“ „Намаляване“ (Сун), която заедно със следващата, 42-ра хексаграма “Увеличаване“ (И), се споменават тук в текста. Първите две строфи представляват намек от Джан 1 от „Дао Дъ Дзин“: „Те двете ще се родят заедно, но с различни имена. Тях заедно ще ги назоват Съкровени. И Съкровеното отново Съкровено става. Такава е вратата на всички тайни“. В „Дао Дъ Дзин“ „двете“ - това са двата аспекта на Пътя на Дао: Съкровеното, безименно, постояното Дао, пребиваващо в непроявеност и отсъствие (У), и неговото проявление, обхващащо всички неща, което достига в тях и чрез тях предела на своето битие, своето налично въплащение и отново се завръща към Съкровеното отсъствие, което на свой ред се стреми към проявление и т. н. В такъв вид, този кръг на вечното превръщане на Съкровеното към Съкровено, се явява в разбирането на Лао Дзъ, като своеобразен механизъм, Пружина, основата на битието, ключът към тайните на съществуващото. Това напъло се разбира и от Джан Бодуан, тълкувайки го, подобно на даденото място от „Дао Дъ Дзин“, което се отнася към микрокосмически процеси, осъвършенстващи вътрешната алхимия. За него двете Съкровени, съгласно универсалния прицип (Дао) вечно преминаващо едно в друго, те се явяват полярни пневми, енергии, на тялото: Ин Ци (У, отсъствие) и Ян Ци (Йоу, наличие), движещи се по микрокосмическия кръг вътре в човешкото тяло. Потокът тече от долу нагоре, след това отгоре на долу и т. н., променящ при своето направление и своя знак. Хармонизацията, нужна за порядъка на този процес е и, според Джан Бодуан, гаранция за създаването на еликсира, „отварата еликсир на пурпурното злато и цинобъра“ (Дзъ Дзин Дан Яо). 

Хексаграмите Сун и И, споменати в четиристишието и съответсващи на дадения и следващите стихове (по тяхното съотнасяне с фазите на вътрешния алхимичен процес), представляват сами по себе си съединението на триграмите Дуй, (Водоем) - долу и Гън, (Планина) - на върха (хексаграма Сун) и триграмите Джън, (Гръм) - долу и - Сун (Вятър, Дърво) - на върха (хексаграма - И). Графически и двете хексаграми се явяват като обратни, огледални отражения една на друга (първата черта на едната ще бъде последна черта на другата и т. н.), което по мислите на Джан Бодуан, трябва да бъде нагледен символ на взаимното обръщане, на цикличното скрито кръгообращение на инските и янски пневми. В такъв смисъл единството, хармонията на тези хексаграми се явява, като образ, знак за хармонизирането на пневмите на тялото на адепта, водеща до неговата „жизненост“ (Мин) съвършенство и полагаща началото на еликсира на безсмъртието.

*На стиха съответстват хексаграмите Сун и И.


И





  
                      Евгений Торчинов 
                      Джан Бо-дуань
                      Главы о прозрение истины
                      (линк към произведението)

                    

Няма коментари:

Публикуване на коментар