сряда, 17 юни 2020 г.

Глави за прозрение на истината Джан Бодуан

34. Част Втора (Продължение)

Стих 50

Когато настъпи време да дойде месецът на Заека и Кокошката,
Благото и наказанието към вратата се приближиха, изобразяващи тяхната отвара.
В това време трябва ти да отмиеш червения прах и Метала;
Ако обаче отново Огън започнеш да добавяш, непременно към опастност ще се приближиш.

Месецът на Заека - втория месец от годината, обозначен с циклическия знак Мао и съгласно животинският календарен цикъл се казва месец на Заека. Съответно месецът на Кокошката е осми месец на годината (цикличен знак Йоу), се съотнася с Кокошка. [За шестте древни китайски календара - таблица № 4 Кокошка/Петел, линк - бел. прев.]

Вторият месец - пролетен месец (средата на пролетта), а пролетта според традиционната китайска космология - това е сезонът, когато господства Силата-Дъ - сила, хранеща и подхранваща всичко съществуващо, време на раждане и обновление.

Осмият месец е по време на средата на есента, свързващ се със събирането на плодовете, обобщаването на резултатите, даването на всеки, според заслугите, а така също и с умирането и повяхването на природата (т. е. това е сезона на наказанието и възмездието). Но вече в Благото е скрито наказанието, а в наказанието Благо (т. е. в Ян, пролет, е скрит Ин, Есен, и обратно). В селскостопански образ: пролет - времето на смъртта на зимните култури, а есента - това е времето на тяхното раждане.

У Джан Бодуан вторият и осмият месец - отново са с такива календарни символи (следва да се обърне внимание на вече познатата ни символика за две и осем). Конкретно става въпрос за важността на равновесието на нагряването и охлаждането (тяхната неутрализация) във вътрешния алхимически процес в периода на равновесието на силите Ин и Ян (времето, когато всяка от тях се намира в средната си фаза на своето развитие). Следователно, периодът на равновесие на Ян не е задължително да бъде съпроводен с нагряване, а периодът на равновесие на Ин - с охлаждане. Металът и червения руден прашец, за които се говори в третата строфа - това са олово и живак (Ша, „прашец“, т. е. Дан Ша, „ален цинобър /вермилион“, „киноварен прах“; и Хун, „живак“), т. е. Ин Ци и Ян Ци. Отмиването - това е предпазващо, родителско отношение към пневмите (аналог на покривалото над новородено, веднага след неговото раждане). Неговата цел е да съхрани качествата на Ин Ци и Ян Ци, без да ги разрушава всъщност отново с излишно нагряване на пневмата на заченатия безсмъртен зародиш. Още веднъж ще отбележим в заключение, че използваната от Джан Бодуан алхимическа терминология (Метал, ален цинобърен прах, отмиване - очистване [термини от алхимията: отмиване - процес на отмиване на твърдата субстанция, обикновено с течаща вода; очистване - процес на нагряване в плитко блюдо с поток въздух за очистване на окислени метали - злато, сребро - бел. прев.]) е от текстовете на вътрешната алхимия. Още едно потвърждение на това, че вътрешния алхимичен процес се смята за пълен аналог с макрокосмоса и се уподобява на външния алхимичен модел на последния.

На стиха съответства хексаграмата „Мощ на Великото“ Да Джуан, състояща се от триграмите Циен и Джън.





Бессмертный Хань Сян-цзы
Бессмертный Хань Сян-цзы

                         

                      Евгений Торчинов 
                      Джан Бо-дуань
                      Главы о прозрение истины
                      (линк към произведението)

 

               

Няма коментари:

Публикуване на коментар