28. Част Втора (Продължение)
Стих 44
За висшата истина има песнопения, канони, трактати и "Цан Тун Дзи"*;
Стих 44
За висшата истина има песнопения, канони, трактати и "Цан Тун Дзи"*;
Но нито в един от тях не става въпрос за изучаването на Огъня,
Наставлението устно ти възприеми, в обителта съкровена ти проникни;
Във виденията светите безсмъртни ще срещнеш ти,
в тънкостите на изкуството те ще те научат.
Тук Джан Бодуан говори за това, че въпреки даоските канонически книги (Дзин), песнопенията (Гъ), трактатите (Лун) и авторитетните за адептите на вътрешната алхимия съчинения на Вей Бо Ян "Цан Тун Дзи", и възвещаващи висшата истина на даоското учение, при все това те практически нищо не съобщават за тънкостите на използването на Огъня. Но това за Джан Бодуан в никакъв случай не се явява свидетелство в ущърб на каноническите съчинения, въобще не. Това за него е само потвърждение на езотериката в учението за Огъня, което не може да бъде доверено в писмените знаци, а може да се предава само в устна форма, наставления (Ку Дзюе) от учителя на ученика.
По този начин, в този, точно както и в предишния стих, отново възниква темата на съвършения учител, без когото адепта не може да се сдобие с успех.
На стиха съответства хексаграмата "Преобразуване на великото" (Да Го), състояща се от триграмите Сюн и Дуй.
*Трактат от II в.н.е. (?) "За единението на триадата" (Цан Тун Дзи), приписван на знаменития алхимик Вей Бо Ян.
|
Евгений Торчинов
Джан Бо-дуань
Главы о прозрение истины
(линк към произведението)
Главы о прозрение истины
(линк към произведението)
Няма коментари:
Публикуване на коментар